tisdag 22 november 2011

Syr en kjol!

Mor'n på er!
Utbildningen var faktiskt riktigt bra igår,föreläsnng på fm om sexualitet bland funktionshindrade och  rollen som personlig assistent.Halv fem var det sen en föreläsning med transvestiten Claes Sara! Mycket givande och tänkvärt.Man behöver få tänka till lite med sina värderingar och tankesätt.Hoppas jag lärt mej något.
Jo nu är tanta på G riktigt här.
Ska på 50 årskalas på lördag,tänkte ha kjol på mej och hade tänkt kolla i nån affär.
Kom på att jag köpte mönster o tyg för ett år sen tror jag som jag "glömt" av.
Fram med det i söndags kväll och börja klippa ur och greja.
Hoppas jag hinner färdigt den bara...
Idag jobb,i morn utvecklingssamtal och FRISSA igen.
Vill ju vara fin på kalaset förstår ni väl?
På fredag är det GRYNKORVSDAGS hos syster yster igen.
Inte förglömma, baka pepparkakor också.
 Sen är våra döttrar med för att dom ska lära sig lite traditioner.
Dom hade ju aldrig sett ett fjälster ens!!
Var såå kul i fjol att ta upp lilla mams traditioner.
Sen får jag allt jobba lite på lördag dag så det kommer in lite pengar!

Ha en fin tisdag alla goa vänner ♥




                                                           Har klippt till den o börjat sy!


Den till vänster ska det bli förhoppningsvis!



"Det finns bara två sätt att leva livet på.
Det ena är som om ingenting är ett mirakel.
det andra är som om allting är ett mirakel."
*********************************************


16 kommentarer:

Mitt krypin sa...

Låter som det var riktigt intressanta föreläsningar du var på.
Kan tänka mig att värderingarna ändrade sig efter det.
Skulle alla behöva gå på =)

Spännande med grynkorv.
Du får lägga in receptet sen.
Brukar själv göra korv nästan varje jul.
Mycket godare än köpekorv.

Kram Anna

Vardag och flärd sa...

Nu vill vi allt se dig som modell här vännen! Tror du kommer att bli jättefin med ny kjol och ny frissa.
Låter intressant med föreläsningen och det är säkert nyttigt att öppna ögonen.
Härligt att ni för din mammas traditioner vidare, det är viktigt.
Kram på dig! Eva

Änglarna finns sa...

Godmorgon vännen!
Låter som en intressant dag! Som du skriver..ibland är det bra..att få omvärdera saker och ting som man tycker...
Så kreativ du är..klart du hinner få klart kjolen!! Hi hi...
visst är det mysigt att försöka bevara traditionerna...vi har alltid bakat pepparkakor tillsammans. Men i år..tror jag inte det blir ngt av det. Lite synd..men är ju så när alla jobbar olika tider.
Ha en fortsatt underbar dag!
Kram Annika

Anonym sa...

Hei Gunilla. Føejulstida er så koslig med tradisjoner fra år til år. Dere får det nok koslig med å bake pepperkaker sammen. Grynkorv har vi smakt i Sverige og den er så god. Her er det bare tåke om dagen, og det har også blitt glatt, jeg datt på trappa i går, så nå har jeg vondt i rompa og en arm. Det går over. Klem fra Bjørg

syster sa...

Var på den föreläsningen om Claes sara förra året, var mycket bra..
Det blir en snygger kjol ska du se.
Ja blir roligt med grynkorv och pepparkakor..

Patricia sa...

Det lät som en intressant utbildning/föreläsning. Vi behöver påminnas ibland om människans olikheter och att acceptera dem .. =)

Åh va kul att sy, det var många år sen jag sydde kläder men har ett liknande mönster som jag ofta använde på 80-talet då jag sydde mycket .. blir säkert jättefint.

Åh Grynkorv som är så gott, va kul att göra egen, det har jag minsan aldrig provat fast jag har sån grejjamoj till min assisten här hemma .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken vecka du har framför dej !
Jag beundrar alla som kan sy på maskin ...Själv är jag allergisk mot symaskiner ! - Det ligger i släkten ;) !
- Har läst artiklar om Claes Sara, så jag förstår att det var en jättebra föreläsning på alla sätt !
Sköt om dej ♥
Kram Anneli

Elzie sa...

Ja, här är det full fräs märker jag! Lyckliga du som har din syster så nära. Mina bor så långt ifrån så vi får göra sånt på helgerna om det ska gå och då jobbar antingen hon - eller jag!!
Kommer att bli en snygg kjol det där.
Ha en fin dag.
Kram Elzie

anise sa...

Hallo där...vad spännande det lät med föreläsningen..visst behöver vi alla få en tankeställare och kanske omvärdera hur vi tänker..men himmel vad mycket du hinner med..sytt har jag gjort i mina dar,men nu är det längesen det blev nåra kläder från symaskinen...du visar väl när det är färdigt..med kjol & frissa..
Kram på dej goa du
Anita

Anonym sa...

Hej Björg! Lilla vän,har du slagit dej?Usch inte kul o inga gubbar hemma heller då...Visst är det skoj att ha traditionerna kvar.. Ha det gott o krya på dej ♥

Babs! Japp suverän föreläsare! Skoj på fredag ♥ Gunilla

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Hej Gunilla
Du hinner säkert bli klar med kjolen. Kul att du vill följa mig.
Ska bara bli bättre & ta mig tid & blogga mer. Önskar dig en härlig vecka.
Kramiar
Sus

Lisa sa...

Halloj söta.. Så fin du ska bli i din kjol. Hahhaa kan tänka mig hur en korv skulle se ut som jag stoppat. Käre jöss så duktiga ni är. önskar att man hade en sån familj. Men det mesta försvann med mamsen för min del. Allt gott till dig sålänge. Imorgon susar man över gränsen hem.

Kramar Lisa

bakom berget sa...

Va duktig du är som syr din egen kjol. Den kommer säkert att bli skitsnygg. Hoppas du visar när den är klar.
Ha en bra fortsättning på veckan nu!
Kram Åsa.

Frida sa...

Då får du lägga upp en bild på kjolen sen, kanske skulle ta en sy-lektion av dig nu när jag fått symaskin ;)
Ska bli mysigt på fredag. Kram Kram // Frida

Torpliv sa...

Så roligt att kunna sy sina egna kläder! Det är verkligen något jag önskar att jag lärt mig. Hoppas vi får se den fina kjolen när den blir klar!
Vill också passa på att tacka för den fina utlottningen och gratulera de lyckliga vinnarna =) Önskar dig en ljuvlig dag!
Kram Petra

Rapport till Vänfors sa...

Låter som en riktigt bra föreläsning. Länge sen jag sydde nåt till mig själv, förr (80-talet) sydde jag massor och senare blev det till ungarna.

Kram Annika