onsdag 19 juli 2023

 Hej på er!


Idag är det ett förbestämt inlägg.



Gammal bild från Gläntan.

Ja Gläntan tänker jag mycket på,speciellt på våren och sommaren.

Tänk alla foton jag tog på allt💗




                          Så fin färg.

Den färgen gillade mamma mycket!


Nu ska det bli en liten historia som är sann & preskiberat sen länge...

Den handlar om min man,Göran KG (En kompis till Göran)& Göran skulle till KG fars butik för att hämta mellanöl, det var LÅST!!!



                                   lånad bild av nätet


De såg att ett källarfönster stod öppet,den smalaste då var Göran.

Han skulle 'åla'sig in med benen först.

Han kände något blött,han hade hamnat mitt i en skarpsillstunna!

Han fick gå hem till mor o far.

I trädgår'n satt Greta & Hjalmar och grannar på kaffekalas!!

Göran smet förbi och ner i källaren.

Där står ett paket SURF & ett paket JÖR.



                                lånad bild från nätet

Göran lade i kläderna i en tvättunna,byxor kavaj strumpor och skjorta.

Han tänkte jag tar lite av varje, han hade ingen som helst koll på, eller hur mycket som var bäst.


bild från nätet

Sen duschade, han klädde om åkte till Ekåsen på dans.

Detta var cirka 1968,jag tyckte det var en såå rolig fadäs,speciellt när det inte handlade om mig.

JAG undrar vad Greta tänkte sen för hon fick väl ta hand om den tvätten sen...


lånad bild

Ja Göran var allt busig han!

Det (enda) busiga jag gjorde runt 1968,då var jag tio år,när vi skulle till kyrkan av olika anledningar,brorsorna hade väl konfirmation m.m

Då kommer jag ihåg att jag satt i kyrkbänken och hade spratt i benen.

Man fick ju bara resa sig när man sjöng speciella låtar.

DÅ var min mamma såå smart så hon hade det enda i handväskan som lugnade oss tre minsta barnen.



lånad bild från nätet. ( förlåt  det suddiga)

Precis ,detta var räddningen för mamma att vi satt kvar i kyrkbänken.
Så var det väl med så många barn,6 stycken att det blev lite muta emellanåt💗

 

Ja nu slut för denna gång!


Kramis Gunilla 💕


'Le mot solen, le mot regnet.

Det är ändå inget vi kan göra nånting åt.'

Gunilla


4 kommentarer:

Tess sa...

Ja vilken rolig historia att läsa😂😂😂…..!!! Greta fick nog vara med om mycket😂♥️ sanningen brukar ju alltid komma fram tids nog🤪 å lilla mormor - ja alla har vi nog våra knep med våra barn, va nog kanske inte lättare förr🙃 krama å ha det så bra nere i Skåne ♥️

Gunillasljusglimtar sa...

Ja jag gillar att berätta ’riktiga historier’ Men på nåt sätt så blev det mellanöl ändå säger Göran.Ja mamma hade full sjå med oss. Kanske mest med oss tre mindre. ❤️❤️❤️Nu åker vi till Ystad o kollar runt. Kram Mor

Syster sa...

Vilken rolig historia Hahaha.. Ja mammas tenor 🥰

Gunillasljusglimtar sa...

Jaa, det kan man knappt tro om Herr Pettersson😄 Jaa mammas tenor det glömmer man inte du. Lilla söstra mi.❤️